چرا سرعت نور محدود به حدود ۳۰۰هزار کیلومتر بر ثانیه است؟

چرا سرعت نور محدود به حدود ۳۰۰هزار کیلومتر بر ثانیه است؟

واقعا چرا؟ نمیتونست ۴۰۰ باشه؟ مگه ۲۰۰ خار داشت؟ مگه ۵۰۰ دل نداشت؟


این متن واسه کسایی هس که کنجکاون و یه سری چیزا از فیزیک نور و نظریه نسبیت و اینا میدونن .
چی جلوی نور رو میگیره که نمیتونه سرعت بیشتری رو بره؟ البته اینم میدونیم که هیچ چیز دیگه ای سریع تر از سرعت نور  نمیتونه توی فضا بره! حتی جاذبه...


اول باید ببینیم سرعت چیه؟ سرعت یعنی فاصله ای که یک جسم در واحد زمان طی میکنه. خب حالا خود فاصله و زمان چی هستن؟این دقیقا یعنی دنیای ما چیه؟

این طور که به نظر میاد، دنیای ما یه ۴بعدی متشکل از زمان و ۳ بعدی هست که میبینیم. پس حالا سرعت چیه؟ مقدار فاصله ای که در اون سه بعد طی کردیم بر واحد مقدار فاصله ای که در بعد زمان طی کردیم!

اگه به نظرتون گیج کننده س باید بگم تازه کجاشو دیدی! اصل مطلب اینه که خود این فضا-زمان ، نسبی هستن. جریان مربوط میشه به همون نظریه نسبیت و اینا که الان فقط میخوایم بگیم چرا سرعت نور محدوده.

فرض کنین ما هیچ فضای خالی توی جهان نداریم،یعنی فرض کنین جهان ما مثل یک صفحه LED هست که هرجا چراغاش روشنه و به رنگ سبزه، مثلا میشه برگ درخت، هرجا به رنگ زرده، میشه یه چیزی که اسم نمیبرم، هرجا هم خاموشه، میشه فضای خالی. اجسام توی این دنیا حرکت نمی کنن، بلکه مث گیف پایین، چراغای یک قسمت خاموش میشه و چراغای یه قسمت دیگه روشن میشه و ما فک می کنیم اون لبخنده حرکت میکنه.🙂

led

خب حالا نور دقیقا مث این لبخند نیست.😐 نور هم خواص این لبخنده رو داره، هم خواص یه چیز دیگه به نام موج. موج چیه؟ موج یعنی هل دادن این چراغا. یعنی مثلا چراغای سمت راست(خاموش یا روشن فرقی نداره) یه هل بدن به چپ، میخورن به چراغای بعدی ولی سر جاشون میمونن، چراغای بعدی هم یه هل میدن به بعدیا و همینجور تا آخر سمت چپ. پس موج یعنی خود زمینه به جنبش در بیاد.

حالا محدودیت سرعت نور از کجا میاد؟ از همین زمینه جهان. یعنی درست اینه، یعنی در واقع توی فرمولا هم به دست آوردن که c آخرشه. یه جوری منطقی در میاد که میفهمیم اگر سرعت نور انقد باشه و ثابت جاذبه اونقد باشه و الکترون اونجور حرکت کنه و ... درست در میاد. وگرنه بخواد سرعت نور در خلا بیشتر باشه، باید یه سری اعداد دیگه هم تغییر کنن که در آخر میبینیم که توی محاسبات جور در نمیاد. که توی محاسبات هم جور در نیاد، ما نمیبایست وجود داشته باشیم ! حداقلش اینه که دنیا با اینی که هست متفاوت می بود. یعنی همین صفحه LED داره باعث میشه قوانین و فرمولایی باشه که حداکثر توانایی جابه جایی، برابر با حدود ۳۰۰ چراغ توی ۳بعد فیزیکی و ۱ چراغ توی بعد زمان باشه! ازینجا به بعد ممکنه مثال LED دیگه کارامد نباشه ولی حقیقت اینه که گفتم.

این داستان سر دراز دارد...

به روز رسانی:
ممکنه یه پست برای تصحیح اشتباهات این پست نیاز باشه.
 اخیرا مطلبی خوندم که میگفت یه دانشمندی برای انیشتین هم ثابت کرد که جهان ما زمان نداره،
پس بعد از اشراف به مسئله فک میکنم ببینم چه پستی بذارم.



دیدگاه‌ها (۵)

من یه فانتزی دارم اونم اینه که سرعتم از سرعت صوت بیشتر شه، بعد که من دارم حرف میزنم صدام پشت سرم بدوه من که طبیعتا نمیشنوم وقتیکه کم مونده بهم برسه یهو فرمونو برگردونم یه لحظه همو ببینیم و بعدو یوهووووو ولی سرعت نورو واقعا نمیشه بهش رسید :(
آیا امیدی هست به بهتر شدنم؟؟

پاسخ:

۱ بهمن ۹۷، ۱۸:۴۴
اونی که بهش میگی جلو زدن ، فک کنم بهش میگن شکستن دیوار صوتی 🤔 با هواپیما‌های جنگی انجام شده ولی خب چیز قابل مشاهده ای به عنوان صدا فک نکنم موقع چرخیدن پیدا بشه.

این به این معنیه که شما طبیعی و سالمی😊 البته شایدم به این معنیه که به پای بعضی آدما که راستی راستی انجامش دادن ، شما سالم حساب میشی😅

ببخشید جسارت شد .

امیدوارم قبل از رفتنم ازین دنیا ، راز این عدد ۲۵ رو بدونم🤔 و البته تمام مشخصات دیگه رو😁

آره، شکستن دیوار صوتیه ولی حتی خلبانای هواپیما های جنگی بیشتر از بیست ثانیه نمیتونن تحمل کنن انگار مغز از کار میوفته.
جالبش اونجاس که میخوام با صدام بای بای کنم بعد به هم رسیدنم های فای.

تموم مشخصات؟! البته تا حدودیش مشخصه ۲۵ ام یه رمز برا اسممه نه تولدم دقییییقا وسط چله زمستونه.

یه سوال شما واقعا متولد ۷۴ ای؟؟ ببخشیدا ولی اصلا بهتون نمیخوره که از من بزرگتر باشین ؛)

پاسخ:

۲ بهمن ۹۷، ۱۱:۴۲
 هرچی دیدگاها رو میخونم میام پایین که تایید کنم ، چیزای بیشتری رو میشه.

انقد دوستی با صدا بی سابقه ست😀 صدای خودتو ضبط کن بزن قدش.

تموم تموم که نه ولی تا حدی که اثر انگشت و شماره ملی و عادت های غذایی و... مشخص باشه خوبه😁

اون "ببخشیدا" یعنی منظورت اینه من یه تخته م کمه؟😀 حالا مگه چن سال بزرگترم؟

الآن منظورت اینه رفتارم بچه‌گانه ست؟

این که از نظر دیگران رفتارم بچه‌گانه هست یا نیست برام مهم نیست. یه معیارهایی دارم که طبق اونا ممکنه تا ۱۰۰ سالگی هم جوان بمونم.

آره بهش میگن شکستن دیوار صوتی ولی حتی خلبانای هواپیما های جنگیم بیشتر از بیست ثانیه نمیتونن تحمل کنن چون مغزو از کار میندازه.
جالبش اینجاس که میخوام با صدام بای بای کنم موقع رد شدنم های فای.

۲۵ رمزیه که هر کی بدونه اسمم میدونه. برا تولدم نی چون من متولد دقییییقا وسط چله زمستونم.

یه سوال شما واقعا متولد ۷۴ این؟

پاسخ:

۲ بهمن ۹۷، ۱۱:۳۴
تا جایی که من می‌دونم سرعت بالاتر از سرعت صوت هیچ ضرری نداره ، اون شتاب هست که از یه حدی تحملش برای انسان سخته.

خخخخ مث جنابخان میخوای بگی بای بای صداااا😀 خدفظ صداااا 😁


آها الآن با میانگین تاریخ تولدت به دست میاد ۱۳ روز دیگه؟ یعنی ۱۵ بهمن؟
پس ۲۵ باید از توش یه اسمی در بیاد . احتمالا یه اسمی هست که آهنگش مث تلفظ ۲۵ فارسی یا انگلیسیه🤔 شایدم اسپانیایی

یه جوری پرسیدی واقعا متولد ۷۴رم که انگار بعیده کسی تو اون سال متولد شده باشه😂 چطو مگه؟

نه به جون خودم، اصلا منظورم نبود که ناراحت شدین 😢
نمیدونم رفتارتون بچه گانس یا نه، چون خونواده ما پسر نداره یا بابا و بابا بزرگمه یام داداشم که خیلی از من کوچکتره دو سه سالشه، فقط میخواستم بدونم این رنج سنی چطور میتونه باشه، همین 😣

پاسخ:

۲ بهمن ۹۷، ۱۳:۳۵
خخخ نه من ناراحت نشدم ، اگه بشم با اسلحه یه خشاب روی صورت طرف مقابل خالی می‌کنم😁 
 نی نی ها را دوست می‌دارم ، از داداشت مراقبت کن😍

 این رنج سنی خاصی نیست ، آدما باهم تفاوت دارن. حتی این که میگن دوران نوجوانی سن حساسیه ، اونقدرا قبول ندارم. نگفتی مگه من چقد بزرگترم؟  

حول و حوش پنج سال

پاسخ:

۲ بهمن ۹۷، ۱۶:۰۸
خب پس هم سن نوه‌های منی😁

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه